2022-06-07 Walvissen spotten

8 juni 2022 - Port Angeles, Washington, Verenigde Staten

De dag is begonnen met een heerlijk zonnetje. We hebben buiten kunnen ontbijten, dat is altijd een goed begin van de dag!

En wat nog fijner is: vandaag staat onze walvissen-spotten-vaartocht op de planning. Dat hebben we thuis al gereserveerd en dan is het best wel tricky, want je weet maar nooit wat voor weer het zal zijn.

Met ongeveer 60 mensen aan boord zat de boot vol. Er werd natuurlijk van alles en nog wat verteld over walvissen, orka's, zeeleeuwen en vogels. De kans op slagen was ongeveer 96% dus maar hopen dat het ons ook gegund was. En jawel hoor we hebben er een paar gezien. Op het moment dat er eentje werd gespot stond iedereen op de boot klaar met een camera of mobiel.
We hebben een stuk of vijf keer zo'n groot beest gezien. Plm. 17 meter lengte. Ze komen even omhoog, spuiten een keertje en duiken weer naar beneden. Zo gaat dat dan een paar keer achter elkaar.
Het was een humpback, oftewel een bultrug walvis. Er werd er eentje Stitch genoemd, men herkende hem aan staart en door ervaring, of ze noemden ze misschien voor het gemak wel allemaal zo🤣.

We kunnen - technisch gezien - zeggen dat we in Canada zijn geweest, want we hebben in Canadese wateren gevaren 😝.

Op de boot hebben we tegenover Marijke Helwege 😉 gezeten en we hebben veel gesproken met pde moeder van de kapitein. Een aardige, krasse dame van 86 die een kleinzoon heeft die net in Denemarken had gestudeerd.

Op een gegeven moment zette de kapitein koers naar een plek op de hoogte van de camping waar we afgelopen nacht hadden gestaan. Het bleek dat daar regelmatig orka's zwommen. Wij hadden afgelopen avond niets gezien en helaas nu zwom er ook geen één. Ontzettend jammer, want de staart van een orka is ongeveer net zo breed als Dorien (of ik) lang is, plm 150/170 cm! Dat hadden we wel willen zien.

Het weer zorgde er voor dat het een geweldig leuke ervaring is geworden. Het was zonnig en fris, helaas werd de bewolking dikker, maar het was in ieder geval droog.

Op de camping hebben we weer gebarbecuet én een fikkie gestookt. We zijn lekker uitgerookt 😁. We hadden nog in de hottub of zwembad gewild, maar de hottub was niet meer te repareren en het zwembad was niet verwarmd en volgens zeggen 'polar-cold'. Gelukkig deden de douches het wel goed😅.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Yvette: