2022-05-27 John Day Fossil Beds Painted Hills

29 mei 2022 - Fossil, Oregon, Verenigde Staten

Lekker begonnen met een ontbijt buiten op de picknicktafel die altijd bij alle campingplekken te vinden is (net zoals trouwens een vuurkorf/barbecue). We kregen visite van een Chipmunk. We noemen ze zo, maar ze lijken ook wel erg op degoes. Zó schattig! Hij pikte zelfs een grote korst met hagelslag van Dick, ja hij had smaak! Hij propte alles in 1 wang😅.

We zijn vandaag naar John Day Fossil National Monument gegaan, unit Painted Hills. We wisten weer niet heel goed wat we te zien zouden krijgen, want John Day Fossil bestaat namelijk uit drie gebieden die nogal uit elkaar liggen.
Totaal beslaat het John Day Fossil een grootte van 20% van de staat Oregon. Het is een gebied waar geologisch en paleontologisch (onderzoek naar ontstaan van aarde) veel te vinden is uit verschillende tijdperken van de aarde, dit gaat tot 55 miljoen jaar terug. Héél veel fossielen zijn hier gevonden en worden nog steeds gevonden. Ook zijn hier aparte bomen en struiken te vinden waar veel andere op de wereld van afstammen.

We begonnen bij Painted Hills. Tjeeminee wat een gave kleuren hebben de bergen hier! Alle kleuren die je maar kan bedenken. rood, oranje, groen, geel, roze, paars, zwart.... Het veranderde ook continu. Als je tien meter gelopen had was het uitzicht wéér heel anders. Het zijn eigenlijk allemaal soorten klei die uit verschillende tijdperken komen. Ik had zo een paar kilo mee kunnen nemen om thuis beelden van te maken. Waarschijnlijk zou de douane dat niet fijn vinden, dus toch maar niet gedaan😇.
We hebben alle 5 de wandelingetjes gedaan, de één nog mooier dan de ander. Veel teveel foto's gemaakt 😝.
We hebben echt geluk gehad met het weer. In het begin was het droog, bij de laatste wandeling begon het al te druppen.

Toen nog een uurtje rijden naar het volgende John Day Fossil gebied, the Sheep Rock Unit. Ondertussen was het echt goed aan het regenen en we besloten om in ieder geval naar het paleontologisch Visitorcenter te gaan, lekker overdekt en droog. Ze sloten helaas al om 16 uur en we hebben het in een kwartier snel bekeken. Een heel mooi centrum met veel uitleg. Toen we er uit moesten heeft een Ranger ons nog verteld waar we een camping konden vinden. Er was er eentje gratis en een paar mijl verder ook nog een Statepark camping.

Onderweg hebben we met paraplu's op nog een wandelingetje gemaakt waar juist de rotsen weer groen waren. Eigenlijk ook wel weer gaaf dat het regende want alle stroompjes die door de regen ontstonden werden ook groen/blauw, mooi om te zien.

Door naar de camping! De gratis camping vonden we helemaal niets. Dat was een terrein waar niets of niemand was. De volgende was niet veel beter, maar daar waren in ieder geval nog vier andere kampeerders en zelfs een mini wc gebouwtje. We staan aan een hard stromende rivier. Jammer dat het regent, maar wij zitten droog.

Voor het eten hebben we langs de weg nog een wandelingetje gemaakt. Het was zo goed als droog. De rivier stroomt als een gek, mooi om te zien hoe het water loopt. Opeens zagen we ook nog een bever zwemmen, helaas wilde hij niet op de foto.

We hebben een super mooie, kleurrijke dag gehad🎨!