2022-05-28 zaterdag: Rodeo!

29 mei 2022 - Fossil, Oregon, Verenigde Staten

2022-05-28

Een verrassende dag is het geworden! Na een half uurtje rijden kwamen we om 9.30 uur in het dorpje Spray aan. Er liepen een paar paarden op de weg met mooie cowgirls er op, versierd met mooie beenstukken en zelfs bloemstukken op de billen van het paard. Het bleken de rodeo Queens en Princesses te zijn van de verschillende countys. Natuurlijk zijn we eerst gaan vragen wat er aan de hand was, er zaten namelijk ook al een aantal mensen op stoeltjes langs de kant van de weg. Het bleek dat er een parade zou langskomen, wel twee keer want zo groot was het dorp niet en zo groot zou de parade ook niet zijn🤣. Er zou 's middags ook nog een rodeo zijn, de 75-ste! Bijzonder omdat het juist een klein dorp is. Een hele happening voor de omgeving. Het dorp heeft zelf namelijk maar 150 inwoners 😁.

Een rodeo? Dat zou gaaf zijn om plotseling mee te maken! We hebben direct kaartjes gekocht, het zou om 13 uur beginnen.
We moesten natuurlijk wel de tijd vol maken. Onze stoeltjes stonden ook direct langs de weg, koffie gezet, heerlijk! We werden aangesproken door twee dames: of we helemaal uit de staat Washington kwamen, dat zagen ze aan ons nummerbord. Hihi, nee we kwamen helemaal uit The Netherlands. Wow!

Na inderdaad twee keer de parade met allemaal cowgirls en oude auto's te hebben gezien, zijn we nog een wandelingetje gaan maken door het dorp. Ze bleken zelfs een museum te hebben, ook weer gratis. Het was klein met een bonte verzameling van oude spullen. Dit weekend was het eerste weekend dat ze open waren en natuurlijk helemaal blij dat er Nederlandse mensen hun museum hadden bezocht.

Nog even doorgelopen en er bleek ook nog een yard sale te zijn. Een soort van tweedehands schuurverkoop. Achteraf waren er nog veel meer in de omgeving. We hebben een lelijk schilderijtje gekocht en een heel grappige theepot 😆.

Op naar de rodeo! Jeetje wat een feest! En wat gaaf om dat te mogen meemaken!
Eerst wat vuurwerk met knallen die in NL niet mogen (alle kinderen onder de drie begonnen te huilen 😳) en vanwege het feit dat het memorial weekend is werden de gevallenen uit de oorlog herdacht en ook alle mensen uit de omgeving die afgelopen jaar waren overleden werden genoemd. Natuurlijk werd het volkslied gezongen; alle petten en cowboyhoeden gingen af.

Toevallig stond de sheriff achter ons en Dick heeft gevraagd of ik met hem op de foto mocht.... Natuurlijk! 🤠😝 No problem!

De rodeo startte eerst met het showen van de cowgirls op hun paarden en toen begon het. Niet te geloven hoe de cowboys op hun paarden kunnen blijven zitten als die paarden gaan steigeren en bokken. Echt spectaculair!
Natuurlijk is dit niet echt diervriendelijk, de paarden krijgen een band met waarschijnlijk stekels om hun buik heen gebonden waardoor ze dus zo gaan springen en bokken. Als de cowboy er afvalt gaan er twee aparte cowboys naar het wegrennende paard om dat touw los te maken en het paard weer te begeleiden naar de hekken.

Daarna waren er nog verschillende onderdelen met de cowgirls die wedstrijden moesten rijden en die ook kalfjes moesten vangen met een lasso.

Overal waren foodtrucks. Ik heb een corndog genomen. Het bleek een worst te zijn in een krokante deegkorst. Je kon er ook elephant ears kopen 😁, het leek op een platgeslagen appelflap zo groot als een pizza. Het was iets met deeg, suiker en kaneel.

We hebben niet gewacht tot het einde. Het onderdeel met heel grote stieren vangen hebben we laten schieten.

Gelukkig troffen we het weer met het weer. Half bewolkt en een graad of twintig. Onderweg begon het weer te plenzen. In het dorpje Fossil aangekomen zijn we eerst naar het rv-park van het stadje zelf gereden. Helaas slecht onderhouden, vieze toiletruimte en nog prijzig ook $35 en $ 5 op voor de douche. Dan maar naar de commerciële, haha $25 met gebruik van handdoeken, zeep, wifi en we mogen ook nog allerlei koekjes en reepjes pakken. We snappen niet hoe dat kan.

Nog even een wandelingetje door dit vriendelijke dorp gemaakt want de zon schijnt weer. Dat is maar goed ook, want er zien nu aan het begin van de avond heel donkere wolken komen.....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

30 mei 2022
    Stoer hè 💪
  3. Monique Dekker:
    29 mei 2022
    Zo zie je maar...je kan van alles plannen, maar soms komt het zo maar op je pad.